ZŠ Havlíčkův Brod, Štáflova 2004

 

ŠKOLNÍ ŘÁD

  

Obecná ustanovení

 

Školní řád upravuje podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků školy, zákonných zástupců žáků a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky, provoz a vnitřní režim školy, podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí, podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků, obsahuje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků.

 

Školní řád upravuje práva a povinnosti žáků, zákonných zástupců a pracovníků školy v souladu s těmito předpisy:

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání

 

Vyhláška MŠMT č. 48/2004 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění školní docházky

Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

Úmluva o právech dítěte

„Prima škola“ - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání

 

  1. Práva žáků a jejich zákonných zástupců

 

  1. a) Žáci mají právo

- na počátku školního roku být seznámeni s předpisy a vyhláškami, které se týkají resortu školství, s vnitřními předpisy školy a k provozu školy

- na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání

- na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání (Školský zákon č. 561/2004 Sb.)

- žáci s SVP a žáci mimořádně nadaní mají právo na nový způsob podpory vzdělávání

- na vyjádření vlastního názoru, svobodu projevu s ohledem na právo a důstojnost ostatních

- na respektování své osobnosti

- na ochranu před fyzickým a psychickým násilím

- v případě jakéhokoliv problému má možnost se obrátit o pomoc na vedení školy či jiného zaměstnance školy. Každý žák musí být chráněn před činy, jež by mohly podporovat rasovou, náboženskou nebo jakoukoliv jinou formu diskriminace.

- na ochranu osobních údajů

- na dodržování pravidel duševní hygieny

 

  1. b) Zákonní zástupci žáků mají právo

- na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání

- volit a být voleni do školské rady

- vyjadřovat se k rozhodnutím, která se týkají podstatných záležitostí vzdělávání svých dětí;       lhůta k vyjádření k připomínkám (stížnostem) ze strany zákonných zástupců je 30 dní 

- požádat o uvolnění svého dítěte z výuky podle pravidel školního řádu

- požádat o přezkoumání výsledků hodnocení žáka

- na návštěvu školy

- pro žáky s SVP a žáky mimořádně nadané žádat vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají vzdělávacím potřebám a možnostem těchto žáků

 

Povinnosti žáků, zákonných zástupců

 

  1. a) Povinnosti žáka

- dochází řádně do školy, při distanční výuce plní úkoly a zúčastňuje se online výuky,

osvojuje si znalosti a vědomosti stanovené učebními dokumenty, respektuje požadavky vyučujících a ostatních zaměstnanců školy, řídí se pokyny a předpisy školy k ochraně zdraví a bezpečnosti

- dochází do školy včas a zúčastňuje se výuky podle denního rozvrhu

(v případě absence, která v daném předmětu dosahuje 30%, vyučující rozhodne, bude-li žák klasifikován v řádném termínu). V případě nepřítomnosti ve vyučování je povinností žáka si učivo doplnit.

- plní pokyny vyučujícího a to i ohledně domácí přípravy a písemných domácích úkolů. Respektuje nařízení vyučujících a ostatních zaměstnanců školy. Chová se k nim slušně a zdvořile, všechny osoby, s nimiž se ve škole setká, pozdraví. Zvláště hrubé opakované slovní a fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům školy nebo vůči ostatním spolužákům se považují za zvláště závažné zavinění a porušení jeho povinností.

- má ve třídě své určené místo, svévolně nemění místo a zodpovídá za jeho čistotu

- šetří školní zařízení, pomůcky, učebnice, které jsou mu zapůjčeny (poškození a ztrátu neprodleně hlásí učiteli).

- na začátku vyučovací hodiny je na svém místě a má připraveny všechny pomůcky potřebné k vyučování

- nosí na vyučování žákovskou knížku (žák 3. – 5. ročníku). Pravidelně ji předkládá ke kontrole zákonným zástupcům.

- během vyučovacích hodin nevyrušuje ostatní hlukem a jiným nevhodným chováním

- vstup do tělocvičny a odborných učeben je povolen pouze za přítomnosti pedagogického pracovníka

- každý žák zodpovídá za pořádek ve škole a ve třídě, na závady upozorní třídního učitele

- v hodině není žákům dovoleno opustit učebnu a v době školního vyučování budovu bez souhlasu vyučujícího

- nedostaví-li se vyučující do vyučování, jeho nepřítomnost žákovská služba ohlásí do 10 minut po zvonění zástupci ředitelky školy či ředitelce.

- žák, který nemá vyučování, se bez souhlasu učitele nezdržuje v prostorách školy

- dbá všech pravidel hygieny, bezpečnosti a duševní hygieny

- chrání zdraví své i svých spolužáků. Není dovoleno nosit do školy předměty, které by mohly ohrozit zdraví (nože, ostré předměty, boxery atd.). Není dovoleno nosit a ve škole užívat návykové látky, jedy a takové látky, které je svým vzhledem, chutí a konzistencí napodobují. Není dovoleno nosit ani cenné předměty. Za jejich ztrátu škola neodpovídá.

- z důvodu ochrany školní počítačové sítě je zakázáno bez svolení učitele používat flash paměti a paměťové karty.

- o přestávkách se po chodbách pohybuje ukázněně a dbá pokynů dozírajících učitelů. Není dovoleno otevírat okna a manipulovat se zastíněním.

- před vyučováním odkládá do šatní skříňky boty a svrchní ošacení (i pokrývku hlavy). Závady na šatní skříňce hlásí třídnímu učiteli. Přezouvá se do přezůvek, není dovoleno používat obuv pro sport.

- do školní jídelny odchází za doprovodu dozírajícího učitele. V jídelně se chová ukázněně, dodržuje hygienická a společenská pravidla, dbá pokynů dozoru, respektuje řád školní jídelny.

- v odborných učebnách se řídí provozními řády těchto učeben

- po dobu pobytu žáka ve škole je zakázáno používání mobilních telefonů (telefon je vypnutý a uschovaný). Za ztrátu škola neodpovídá. V případě vyučování mimo svou třídu je žák povinen si zajistit úschovu (např. vyučující TV, třídní učitel). Je zakázáno svévolné pořizování fotografií a audiovizuálních záznamů (žáků a učitelů). Žák nikdy nebude druhé kyberšikanovat. Podrobnější pravidla jsou v Řádu počítačové učebny. Zásady užívání AI jsou v Dodatku č. 1.

Z bezpečnostních důvodů je zakázáno nabíjení mobilních telefonů a využívání školní elektrické sítě.

- na akcích organizovaných školou se řídí pokyny osoby pověřené dozorem a na těchto akcích respektuje pravidla školního řádu

- žákům do 15 let se nedoporučuje návštěva večerních klubů, podniků a diskoték

- po skončení nepřítomnosti žák neprodleně předloží třídnímu učiteli omluvu v žákovské knížce podepsanou zákonným zástupcem (3. – 5. ročník). Pokud nebude omluva předložena do 3 kalendářních dnů po návratu žáka do školy, bude nepřítomnost považována za neomluvenou.

- váží si lidské důstojnosti, pěstuje partnerské vztahy mezi spolužáky a učiteli. Jakýkoliv náznak šikanování hlásí ihned učiteli.

- plnění povinností platí i v případě povinné distanční výuky

 

  1. b) Povinnosti zákonného zástupce

- seznámit se s tímto školním řádem

- zajistit, aby žák řádně docházel do školy, při distanční výuce plnil úkoly a zúčastňoval se online výuky. V případě nepřítomnosti žáka dohlédnout na doplnění učiva.

- informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání

- oznamovat škole údaje pro školní matriku (§28 odst. 2 a 3 školského zákona) a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka. (změny těchto údajů oznámit neprodleně)

 - dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti - písemně do žákovské knížky (3. – 5. ročník), do elektronické žákovské knížky (2. stupeň); §50školský zákon 561/2004 Sb. 

- při delší předem známé absenci s předstihem požádat písemně o uvolnění (na 2 dny třídního učitele, při absenci delší ředitelku školy)

- při dlouhodobé absenci žáka spolupracovat s třídním učitelem. Třídní učitel po dohodě s ostatními vyučujícími a vedením školy stanoví termíny pro přezkoušení žáka.

- na vyzvání vedení školy či učitele se dostavit osobně do školy a projednat záležitost týkající se žáka

- u žáka s SVP úzce spolupracovat s vyučujícími a výchovným poradcem

- pravidelně kontrolovat žákovskou knížku (papírovou/elektronickou)

- v případě uvolnění žáka z výuky na žádost zákonného zástupce je tento povinen vyzvednout v školském zařízení žáka osobně nebo v elektronické žádosti o uvolnění uvést větu: přebírám za žáka odpovědnost.

- uhradit škole škodu při úmyslném poškození zařízení školy či učebních pomůcek

- sledovat webové stránky školy

  1. Provoz a vnitřní režim školy

 

Školní budova se otevírá v 6.45 hodin, uzavírá v 17.00 hodin.

Školní vyučování začíná v 8.15 hodin. Dojíždějící žáci se před vyučováním shromažďují ve školním klubu. Do tříd je žákům umožněn vstup od 8.00 hodin. Vyučování probíhá podle časového rozvržení vyučovacích hodin a přestávek-jsou stanoveny v souladu s hygienickými předpisy takto:

(změna časového posunu přestávek byla schválena školskou radou dne 11.10.2012)

1. hod.

8.15-9.00

5. hod.

11.55-12.40

2. hod.

9.10-9.55

6. hod.

12.50-13.35

3. hod.

10.10-10.55

7. hod.

13.40-14.25

4. hod.

11.05-11.50

8. hod.

14.30-15.15

 

V době přestávky mezi dopolední a odpolední výukou se žáci mohou pohybovat v určených prostorách a za stanoveného dozoru učitele. V době mimo vyučování se žáci v budově školy nezdržují.

Dozor nad žáky je zajištěn po celou dobu jejich pobytu ve školní budově.

Po příchodu do školy se žáci přezouvají a odkládají svrchní ošacení v šatnách.

Rozvrh suplování a dozorů je vyvěšen na centrální nástěnce v 1. patře školní budovy. Suplování na každý den je aktualizováno a vyvěšováno na internetových stránkách školy.

Škola při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech přihlíží k základním fyziologickým potřebám žáků. Vytváří podmínky pro zdravý vývoj žáka. Eliminuje vznik sociálně patologických jevů.

Přítomnost zákonných zástupců a dalších osob v budově školy musí být vždy ohlášena nebo předem domluvena. Osoby s příznaky infekčního onemocnění nemohou do budovy vstoupit bez ochrany dýchacích cest.

Při vstupu do budovy si návštěvy nazují na obuv návleky.

Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků a poskytuje žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

Škola vede evidenci úrazů žáků, k nimž došlo při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb, vyhotovuje a zasílá záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím.

Za pobyt žáka ve školní družině a školním klubu platí zákonní zástupci žáka poplatek (stanovený ve vnitřním řádu ŠD a ŠK). O snížení nebo prominutí poplatku rozhoduje ředitelka školy.

Na akcích organizovaných školou mimo školní budovu se žáci řídí pokyny osoby pověřené dozorem. Za dodržování předpisů BOZP odpovídá osoba pověřená dozorem nebo vedoucí akce, kterého určuje ředitelka školy. Žák na mimoškolních akcích dodržuje pravidla školního řádu.

 

 

 

 

 

 

 

 

III.  Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

 

Žáci jsou poučeni o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o požární ochraně. Poučení provádí třídní učitel na začátku školního roku a před školními prázdninami. Poučení rovněž provádí vyučující v odborných učebnách a vyučující tělesné výchovy, a to zpravidla na v první hodině po zahájení školního roku. Zápis o poučení je uveden v třídní knize. Pokud je žák nepřítomen, je dodatečně poučen po nástupu do školy.

Poučení o BOZP a PO se provádí rovněž před každou akcí mimo školu.

Všichni žáci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob.

Žákům není v době mimo vyučování dovoleno zdržovat se v prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dozor způsobilou osobou.

Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu žáků ve školní budově nebo mimo budovu při akci pořádané školou, žáci ihned ohlásí vyučujícímu nebo pedagogickému dozoru.

Žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením bez dozoru učitele.

Zaměstnanci školy neprodleně oznámí údaje související s úrazy žáků a poskytnou první pomoc.

Všichni zaměstnanci školy jsou při vzdělávání a během provozu školského zařízení povinni zohlednit základní potřeby žáků a vytvářet podmínky pro zdravý vývoj dětí, předcházet vzniku sociálně patologických jevů, poskytovat žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

Všichni pracovníci dodržují protipožární předpisy a předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Sledují zdravotní stav žáků a v případě jejich náhlého onemocnění informují zákonné zástupce. Nemocný žák může být odeslán k lékařskému vyšetření jen v doprovodu zákonného zástupce nebo osoby pověřené.

Pracovník školy v případě úrazu poskytne žákovi první pomoc, zajistí lékařské ošetření a informuje zákonného zástupce. Úraz ihned hlásí vedení školy a neprodleně vyplní záznam do knihy úrazů.

Zaměstnanci školy nesmí žáky v době stanovené rozvrhem bez dozoru dospělé osoby uvolňovat k činnostem mimo budovu.

Ve školních prostorách i na všech školních akcích mimo školu platí přísný zákaz přinášet, propagovat, nabízet či užívat tabákové výrobky, alkohol, omamné a psychotropní látky i ostatní látky nepříznivě ovlivňující psychiku člověka a předměty ohrožující zdraví (nože, ostré předměty, boxery atd.).

V případě, že se škola dozví o požívání OPL žákem nebo přechovávání a distribuci takové látky žákem, bude tuto skutečnost hlásit zákonnému zástupci žáka, oddělení sociálně právní ochrany dětí MÚ Havlíčkův Brod.

Za porušení zákazu užívání a manipulace s návykovou látkou bude žákovi udělena sankce podle závažnosti porušení tohoto zákazu.

Žák si váží lidské důstojnosti, pěstuje partnerské vztahy mezi spolužáky a učiteli. Jakýkoliv náznak šikanování hlásí ihned učiteli.

Při vážném či opakovaném porušování školního řádu (např. neomluvená absence, hrubé fyzické, slovní či psychické napadání spolužáků nebo zaměstnanců školy, používání OPL…) je škola povinna informovat příslušné orgány péče o dítě, případně PČR.

                                                             

 

IV.Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany žáků

 

Žák šetří školní zařízení, pomůcky, učebnice, které jsou mu zapůjčeny. Závady na školním majetku, poškození nebo ztrátu věci neprodleně hlásí třídnímu učiteli. V případě úmyslného poškození zařízení školy nebo školních pomůcek zákonný zástupce žáka škodu nahradí.

V počítačové učebně žák zkontroluje své pracoviště a závady ihned vyučujícímu ohlásí.

Žák šetří venkovní mobiliář školního areálu a dodržuje předpisy, které se týkají provozu školního sportoviště.

Žákovi není dovoleno manipulovat s okny a zastíněním.

 

 

Závěrečná ustanovení

 

Školní řád je vyvěšen ve sborovně školy, v každé třídě, na webových stránkách školy.

Žáci byli seznámeni se školním řádem druhý den školního roku o třídnických hodinách –

  1. 9. 2024.

Součástí školního řádu je směrnice Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků.

Školní řád nabývá účinnosti dne 2. 9. 2024.

 

 

 

  1. 9. 2024 PaedDr. Veronika Prchalová

                                                                              Ředitelka školy   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodatek č. 1

Zásady používání umělé inteligence

Tato část školního řádu je vytvořena s cílem definovat použití umělé inteligence  (AI) a související technologie v rámci školního prostředí.

 

Základní zásady použití AI

  • Všechny technologie založené na AI, využívané ve školním prostředí, musí být používány v souladu s etickými normami, pravidly ochrany soukromí a osobních údajů a dalšími souvisejícími právními předpisy.
  • Žáci, zákonní zástupci, učitelé a další zaměstnanci mají právo na informace o pravidlech, způsobu a účelu používání AI.
  • Žáci mají právo na přístup k výukovým materiálům, které vysvětlují principy fungování AI, její možnosti i omezení, a to v kontextu jejich věku a vzdělávací úrovně. Škola se zavazuje k informovanosti a vzdělávání žáků o autorských právech a etických otázkách spojených s použitím AI, aby se předcházelo porušení těchto pravidel.
  • AI by měla být využívána jako nástroj k rozšíření vlastních schopností žáků, nikoli jako způsob, jak obejít práci nebo etické normy. Při jakékoliv pochybnosti o správném použití AI by se měli žáci obrátit na své učitele

 

Použití AI ve výuce

  • Využití AI nástrojů ve škole je součástí výuky digitálních kompetencí – tyto nástroje mohou být využívány k podpoře výuky vždy v souladu s pedagogickými cíli a hodnotami školy.
  • Při výuce jsou primárně využívány nástroje AI, které nevyžadují zřízení účtu a nezpracovávají osobní údaje žáků. Konkrétní úlohy jsou zadávány tak, aby žáci nemuseli vkládat osobní nebo jiné citlivé údaje.
  • Případné využití nástroje AI, který vyžaduje zřízení individuálního účtu, je do věku 15 let žáka možné pouze se souhlasem zákonného zástupce se zpracováním osobních údajů v souvislosti nabídkou služeb informační společnosti.
  • Škola nemůže nést odpovědnost za ochranu osobních údajů žáků, kteří si vytvoří účet v některém nástroji AI z vlastní vůle bez souvislosti s výukou, případně v rozporu s pokyny učitele vloží do nástroje jakékoli osobní údaje.
  • Při vytváření dotazů a zadání v nástrojích AI lze vkládat běžný text, výukové materiály a obrázky z otevřených zdrojů.
  • Pouze a výhradně při respektování příslušných pravidel jejich ochrany lze vkládat cizí autorská díla, osobní údaje nebo citlivé údaje – zde hrozí zásah do práv třetích osob (právo na soukromí a šíření podobizny), hrozí vyzrazení důvěrných informací nebo zásah do autorských práv. Přednostně se používají anonymizované údaje.
  • Nástroje AI nelze využít k automatizovanému hodnocení žáků nebo rozhodování o známkách - konečné hodnocení a známku vždy stanoví učitel. Nástroj AI může pomoci s formulací slovního hodnocení, přičemž informace o žácích jsou používány v anonymizované podobě.

 

Autorské právo a odpovědnost za vygenerovaný obsah

  • Žáci jsou povinni respektovat autorská práva při využití materiálů, dat nebo softwarových řešení v rámci svých školních projektů, a to včetně těch, které využívají nástroje AI.
  • Žáci mají právo na uznání jejich práce a úsilí, i pokud využívají AI k dosažení svých výsledků. Pokud je AI využita k vytvoření nebo pomoc při vytváření práce, musí být toto použití správně a jasně citováno v rámci práce. Vygenerovaný obsah je vždy nutné označit uvedením nástroje AI a data vzniku výstupu.
  • Použití AI k vytváření nebo modifikaci děl, které jsou pak prezentovány jako výhradně dílo žáka, je zakázáno. To se týká jak přímého kopírování, tak i modifikace originálního obsahu bez náležitého citování původního zdroje. Porušení těchto pravidel může vést k disciplinárním opatřením včetně nulového hodnocení za příslušnou práci.

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

Realismus ve světové literatuře 19.stol.

Národní obrození v české literatuře 

Národní obrození je proces utváření novodobého národa, kladení základů novodobé národní kultury a vzkříšení národa – jeho probuzení. Ideologie národního obrození stavěla na myšlenkách demokracie, národního sebevědomí (důraz na český jazyk a českou historii), a slovanské vzájemnosti.

 České země prošly stejně jako Evropa během druhé poloviny 18. a v 19. století složitým procesem přeměny starých feudálně stavovských  struktur v moderní občanskou společnost. Nedílnou součástí těchto proměn bylo národní hnutí, formování novodobého českého národa.

 Veřejné mínění se stává faktorem, na který musí politikové brát ohledy. Nejvýraznější feudální přežitky byly odstraněny reformami Marie Terezie a Josefa II. Významným bylo především vydání tzv. Tolerančního patentu (1781), který povolil náboženskou svobodu, a zrušení nevolnictví (1781). Také školské reformy Marie Terezie dávají vzniknout nové české inteligenci.

 Nositelem NO byla především česká buržoazie a česká inteligence, které se mohly opřít o venkovský lid (učitele a kněze). Rozvíjí se vědecká činnost – Královská společnost nauk (1774), České muzeum (1818), je založena Matice česká (1831) – spolek pro podporu rozvoje česky psaného písemnictví. Rozšiřuje se také vydavatelská činnost (Česká expedice Václava Matěje Krameria) a sběratelská činnost inspirovaná ústní lidovou slovesností.

 Významným činitelem při utváření národního vědomí bylo divadlo. To se prosazovalo v konkurenci německé scény a italské opery poměrně těžce. Obrozenci však považovali hrané české divadlo za velmi důležité. Vzniklo divadlo v Kotcích – poprvé česky hraná hra r. 1771. R. 1783 bylo založeno divadlo Nosticovo (později Stavovské), prvním ryze českým divadlem se stala Bouda.

 Periodizace NO

  1. etapa   - 70. léta 18. stol. – poč. 19. stol
       2. etapa     - poč. 19. stol. – 20. léta 19. stol.
  1. etapa   - 20. léta 19.stol. – 40- léta 19. stol.
  2. etapa   - 50. léta 19. stol.

První etapa.

 Utvářely se základy české obrozenecké literatury.

 Jejím cílem bylo čelit germanizaci, zachránit a obnovit český jazyk, vytvořit pevná pravidla. Hlavním rysem začátku národně obrozeneckého hnutí byl zvýšený zájem o českou kulturu a české dějiny.

 Josef Dobrovský (1753 – 1829) 

-        jazykovědec, literární vědec, klíčová postava první etapy NO. Narodil se v Uhrách, česky se naučil až na školách v Německém Brodě, v Klatovech a v Praze. Studoval filosofii a teologii. Stal se vychovatelem a učitelem v domě hraběte Nostice. Psal většinou německy.

 

-        Dílo: Zevrubná mluvnice českého jazyka – 1.vědecká mluvnice

-                  Německo-česky slovník ) dvoudílný)

-                  Dějiny české řeči a literatury 

-        Česká prozódie 

Gelasius Dobner 

-        historik, vydal v latinském překladu Hájkovu kroniku 

Václav Thám

 herec, dramatik a básník, zakladatel divadla Bouda

 -        Básně v řeči vázané

 -         divadelní hra s náměty z českých dějin : Břetislav a Jitka, Vlasta a Šárka aneb dívčí boj u Prahy

 

Druhá etapa NO

 - cílem bylo rozvíjet básnický a odborný jazyk, rozšiřovat slovní zásobu, podporovat vlastenectví a estetiku. Vědecká literatura se psala již česky. Literatura oslavuje přírodu, český folklor, historii, lásku k ženě, ke slovanství a lidstvu vůbec.

 Josef Jungmann (1773 – 1847)

 jazykovědec, básník, překladatel. Studoval filosofii, stal se středoškolským pedagogem v Litoměřicích a v Praze.

 Dílo: 

-        Slovník česko- německý ( pětidílný)

-        Slovesnost – učebnice teorie literatury 

-        Historie literatury české – dějiny české literatury 

Pavel Josef Šafařík (1795 – 1861) 

Zakladatel slovanské archeologie, literární historik, teoretik a básník. Působil jako redaktor , ředitel univerzitní knihovny a středoškolský pedagog. Pracoval v Bratislavě a v Praze. 

Dílo:

-        Slovanské starožitnosti – nejstarší dějiny Slovanů

 

-        Dějiny slovanského jazyka a literatury podle všech nářečí

 

-        Tatranská múza s lýrou slovanskou – básnická sbírka

 

-        Počátkové českého básnictví, obzvláště prozódie – společně s Palackým

  

František Palacký (1798 – 1876)

 

-        historik, politik. Zakladatel a redaktor časopisů,

 

-        Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě- pětidílná historie českých zemí od pravěku po nástup Habsburků na český trůn. Vyzdvihoval dobu husitskou.

  

Jan Kollár (1793 – 1852)

 

-        básník, studoval teologii a filosofii.

 

     Dílo:

 

    -        Slávy dcera

 

   -         O literárnej vzájemnosti mezi kmeny a nářečími slavskými

 

František Ladislav Čelakovský (1799 – 1852)

 

-        básník, sběratel lidové poezie, redaktor a překladatel. Studoval gymnázium, později filosofii v Praze v Linci, ale studia nedokončil. Působil jako vychovatel a soukromý učitel, redaktor Pražských novin, knihovník a univerzitní profesor slavistiky ve Vratislavi.

 

Stěžejní je tvorba básnická, tu doplňoval překlady z ruštiny, polštiny, angličtiny a němčiny. Významná byla i jeho práce sběratelská.

 

Dílo: Slovanské národní písně – 3 svazky českých, slovenských i přeložených básní

 

-        Mudrosloví národu slovanského ve příslovích – sebraná slovanská přísloví a pořekadla

 

-        Ohlas písní ruských – zdařilá nápodoba tradičních ruských bylin

 

-        Ohlas písní českých – převažuje lyrika – milostná, žertovná a satirická. Nejznámější je balada Toman a lesní panna

 

 

 

Václav Kliment Klicpera (1792 – 1859)

 

-        dramatik, profesor královéhradeckého gymnázia, hrál ochotnocké divadlo. Těžištěm jeho tvorby jsou veselohry, kritizující lidské nedostatky – lakomství, šosáctví, plané vlastenectví…

 

  Dílo:

 

-             Divotvorný klobouk, Každý něco pro vlast, Rohovín čtverrohý

 

-            historická hra – Blaník

 

-            parodie na rytířské hry – Hadrián z Římsů

 

 

 

 

 

Jedním z charakteristických rysů českého národního obrození byla i snaha dokázat, že česká kultura je plnohodnotnou a schopnou dotvářet evropský kulturní kontext. Za tímto účelem vznikly i rukopisné padělky, které měly poskytnout důkazy o starobylosti naší kultury a posílit národní sebevědomí.

 

-        Rukopis královédvorský – byl nalezen v roce 1871 ve Dvoře Králové a označen za památku ze 13. století. Obsahuje 6 epických, 2 lyricko-epické a 6 lyrických skladeb. Vytváří idealizovaný obraz českého dávnověku a středověku.

 

-        Rukopis zelenohorský – byl nalezen na Zelené Hoře u Nepomuku v roce 1818 a

 

      označen za památku z 10. stol. –obsahuje krátký zlomek básně o staročeském sněmu a                  skladbu Libušin soud.

 

 

 

Právě idealizace české historie v rukopisech vedla k pochybnostem, jejich zkoumání a bojům o jejich pravost, ty trvaly více než půl století. Jejich nepravost potom dokázala skupina kolem T.G.Masaryka a filosofa Gebauera.  ( Za pravděpodobné autory nálezů jsou považováni Václav Hanka – archivář Českého muzea a Josef Linda – novinář a spisovatel.

 

 

 

Třetí etapa NO

 

K vyvrcholení procesu NO došlo v letech 1830 – 1848, kdy probíhaly revoluce na mnoha místech Evropy. Literatura se sbližuje s životem a postupně v ní převládá romantismus. Dochází k rozkvětu poezie, venkovské prózy, satiry, publicistiky a divadla.

 

 

 

Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856)

 

Novinář, organizátor společenského života, herec, dramatik, prozaik.

 

Studoval v Praze a Hradci králové. Působil v kočovné divadelní společnosti, byl vojenským úředníkem a věnoval se literatuře, divadlu, redaktorství a společenskému životu. Byl ideovým otcem stavby Národního divadla.

 

Dílo:

 

-        Rozina Ruthardova, Dekret kutnohorský – historické povídky

 

-        Poslední Čech – próza, kritizovaná K. H. Borovským

 

-        Hry- Pražský flamendr, Paličova dcera, Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka

 

      Strakonický dudák – dramatická báchorka,

 

      Jiříkovo vidění, Lesní panna, Tvrdohlavá žena – pohádkové hry

 

      Jan Hus, Jan Žižka, Kutnohorští havíři – historické hry

 

 

 

Karel Jaromír Erben (1811 – 1870)

 

Historik, právník, archivář, básník a sběratel lidové slovesnosti, překladatel.Zanechal po sobě cenné dílo literární, vědecké a sběratelské. Byl archivářem města Prahy.

 

Dílo:

 

       Prostonárodní české písně a říkadla - 2200 českých národních písní

 

        Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních (Dlouhý,                      

 

        Široký a Bystrozraký, Zlatovláska)

 

 Kytice z pověstí národních- (13 básní, převážně balad)

 

 

 

Karel Sabina

 

Básník, prozaik, novinář, libretista, literární historik…

 

Libreta – Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta-(opery Bedřicha Smetany)

 

 

 

Josef Václav Frič

 

Básník, povídkář, dramatik a překladatel

 

 

 

Romantismus- se v české literatuře nestačil více rozvinout. Výjimkou je dílo K.H.Máchy.

 

Karel Hanek Mácha (1810 – 1836)

 

-        básník, prozaik, divadelní ochotník, nejvýznamnější představitel českého romantismu. Po ukončení právnických studií nastoupil jako praktikant v Litoměřicích.

 

-        Dílo:

 

              Obrazy ze života mého – povídky s autobiografickými prvky

 

              Pouť krkonošská – básnická próza

 

              Cikáni – román popisující život na pokraji společnosti

 

              Křivoklad – 1. díl zamýšlené tetralogie Kat (další díly měly být - Valdek,

 

              Vyšehrad, Karlštejn)

 

              Máj – skladba o čtyřech zpěvech se dvěma intermezzy.! Nejvýznamnější dílo

 

              českého romantismu

 

 

 

Čtvrtá etapa NO

 

Čtvrté období spadá do padesátých let 19. stol. Literatura se orientuje demokraticky a její metody směřují od romantismu k realismu. Pozvolna se dovršuje proces národního obrození v hospodářském, politickém i kulturním životě. Literáti se snaží vidět a zobrazit svět reálně, vyjadřovat se kriticky k nedostatkům a zároveň podat nový obraz národního života.

 

 

 

Karel Havlíček Borovský (1821 – 1856)

 

Novinář, literární kritik, básník, satirik a překladatel. Narodil se v Borové  v rodině zámožného kupce. Studoval v Jihlavě a v Německém (Havlíčkově) Brodě. Později filosofii a kněžský seminář.pro své názory byl ze semináře vyloučen a právě tehdy začal psát EPIGRAMY. Po vyloučení odjel do Moskvy jako vychovatel. Po návratu působil jako redaktor Pražského posla- tak zahájil svou novinářskou a politickou kariéru. Dále působil jako redaktor Pražských novin a Národních novin. Roku 1851 byl násilně převezen do Brixenu (Tyrolsko) a tady strávil ve vyhnanství téměř 4 roky. Když mu byl umožněn návrat domů, jeho plicní choroba byla už v pokročilém stádiu a zanedlouho zemřel.

 

Jeho pohřeb se stal národní manifestací. Překládal z polštiny a z ruštiny

 

Dílo:

 

       Epigramy

 

       Tyrolské elegie- výrazně autobiografické. Ironické zobrazení tajného převozu do

 

                                    Brixenu

 

       Křest sv. Vladimíra- kritika absolutismu a katolické církve

 

       Král Lávra – satiricky zpracovaná látka z řecké mytologie o králi s oslíma ušima

 

 

 

Božena Němcová ( 1820? – 1862)

 

Narodila se ve Vídni (datum, původ a další okolnosti zůstávají nejasné). Dětství prožila v rodině Panklových v Ratibořicích, nejvíce ji ovlivnila babička Magdalena Novotná. V deseti letech byla dána na vychování do zámečku v Chvalkovicích, kde se seznámila s literaturou a uměním. V 17 letech se provdala za úředníka Josefa Němce. Mnohokrát se stěhovali. Měla 4 děti. Za svých pobytů v Praze se stýkala s vlastenecky smýšlejícími vzdělanci. V manželství nebyla šťastná, obrovskou bolest prožívala při ztrátě svého nadaného syna Hynka.

 

Dílo:

 

        Národní báchorky a pověstiSlovenské pohádky a pověsti – sběratelské soubory

 

        pohádek, které přetvořila podle vlastních představ.

 

        Pohorská vesnice – sociálně –utopické dílo o lidumilné šlechtě

 

       V zámku a v podzámčí – konfrontace života pánů a lidí v podzámčí

 

       Chyže pod horami – idealizace česko- slovenských vztahů

 

       Divá Bára – venkovská povídka

 

       Karla – venkovská povídka

 

       Dobrý člověk – povídka o ideální lidskosti a dobrotě

 

       Babička – povídka, obraz ze života

 

       Obrazy z okolí domažlického – obraz Chodska

 

 

 

Vysvětlivky: Elegie = žalozpěv,  je báseň vyjadřující smutek.

 

                      Epigram =  kritická, krátká satirická báseň

 

                      Balada = lyricko-epická báseň se smutným dějem a tragickým koncem

 

                      Libreto – předloha k opeře

 

        

 

( řádně si pročtěte, podržená díla se pokuste zapamatovat, data nemusíte umět, ale alespoň dobu a zařadit autora)

 

 

 6.11.2015

 

 Romantismus   x   realismus

 

 

 

Romantismus je  myšlenkové hnutí a jeden z hlavních uměleckých směrů 19.stol. proti klasicistním pravidlům uplatňoval tvůrčí svobodu umělce, proti racionalismu stavěl cit, vášně, fantazii a vůli.

 

Hlavními znaky jsou - individualismus, subjektivismus a modernismus.

 

Romantikové vyzvedávají sílu přírody, obdivují minulost, mystiku a exotiku. Upřednostńují volnost verše, rýmu, obohatili jazyk o lidovou mluvu i archaismy, zdůrazňovali svobodu tvorby. Literatura odmítála klasické estetické normy a kladla důraz na původnost, tvůrčí svobodu umělce a jeho emoce. Typickými žánry jsou - lyrická balada, básnická povídka - poema, moderní epos, román ve verších, dramatická báseň, histotický román a povídka. V literatuře se objevuje nový typ hrdiny - romantický hrdina - je výjimečnou osobností, často společenský vyděděnec (loupežník, žebrák, vrah, tulák ...). Romantický hrdina touží po lásce, ale ví, že ji nenajde. Často miluje vysněný ideál, nikoli skutečnou ženu .Mnohdy se ocitá v neřešitelném konfliktu s okolním světem, východisko pak nachází v úniku do minulosti, do světa fantazie, do přírody. 

 

 

 

Romantismus je považován za předposlední velký evropský umělecký sloh prosazující se ve všech uměleckých oblastech. V 19. stol. byl postupně vystřídán realismem. 

 

 

 

Realismus - je umělecký směr uplatňující se od pol. 19.stol a v průběhu 20.stol., je založený na kritickém poznávání skutečnosti.To vychází z pracdivého zobrazení lidské osobnosti s jejími rozmanitými vztahy k realitě.

 

Umělci se snaží o komplexnost uobrazení. Člověk, jeho prostředí a společenský život jsou zobrazovány s úsilím o co největší pravdivost. Realisté se snaží na jednotlivém hrdinovi vystihnout obecný charakterový typ. Z žánrů se nejvíce uplatňuje - román, epická poezie a společenské drama.

 

 

 

Realismus ve světové literatuře 19.stol.

 

  • umělecký směr projevující se také v malířství a v hudbě.
  • Kritický realismus– je umělecký směr, který patří k výraznější odrůdě realismu, je v něm zesílen rys kritičnosti. Reaguje na vlnu buržoazních revolucí v Evropě, rozmach vědy a techniky a vývoj společnosti. Kritický realismus se projevuje během 19. stol. Ve všech evropských literaturách, avšak ne současně.
  • Naturismus– (z lat. natura = příroda) je krajním směrem, je krajním směrem realismu.

Anglická literatura

Charles Dickens (1812 – 1870)

Prozaik, syn vládního úředníka. Vzdělával se jako samouk, především četbou. Od patnácti let psal do různých časopisů a ve 24 letech byl již uznáván jako autor jemného humoru.

Dílo:

  • Oliver Twist, David Copperfield (koprfíld), Malá Dorritka - romány zobrazující dětské hrdiny
  • Kronika Pickwickova (pikvikova) klubu – humoristický román podávající obrazy staré Anglie

 

Francouzská literatura

Honoré De Balzac (1799 – 1850) Onoré d´balzak

Pocházel z venkovské rodiny. Vystudoval práva, ale věnoval se psaní povídek a románů.

Je tvůrcem rozsáhlého díla, které označil jako „Lidskou komedii“.

Dílo:

Otec Goriot, Ztracené iluze, Lesk a bída kurtizán – tyto romány tvoří ústřední trilogii Lidské komedie

Vesnický lékař, Evženie Grandetová ( romány)

 

Gustav Flaubert ( žistav flóbér) 1821 – 1880)

Pocházel z lékařské rodiny, studoval práva, ale ze zdravotních důvodů nedokončil. Většinu života prožil na venkovském sídle. Byl mistrem zobrazování lidských vášní, citových vztahů.Dílo:

Paní Bovaryová- psychologický román

Salambo – historický román ze starověkého Kartága

Citová výchova – román s autobiografickými rysy

 

Emil Zola )1840 – 1902)

Nejvýraznější představitel naturalismu. Podal všestranný rozbor francouzské společnosti.

Dílo:

Zabiják, Nana, Lidská bestie – romány z různého sociálního prostředí

 

Ruská literatura

Ivan Sergejevič Turgeněv (1818 – 1883)

Narodil se v zámožné šlechtické rodině. Studoval v berlíně filosofii.

Dílo:

Lovcovy zápisky – soubor povídek vykreslující kontrast mezi krásnou přírodou Ruska a zbídačeným venkovským člověkem

Otcové a děti – román o mladé generaci

Šlechtické hnízdo

 

 

 

Lev Nikolajevič Tolstoj (1828 – 1910)

Narodil se ve šlechtické rodině v jasné Polaně. Studoval práva v Moskvě a v kazani. Studia nedokončil a vrátil se do Polany, kde otevřel školu pro vesnické děti a sám v ní vyučoval.později se přestěhoval do Moskvy.

Jeho dílo představuje vrchol kritického realismu.

Dílo:

Dětství , Chlapectví, Jinošství – novely s autobiografickými prvky

Vojna a mír – rozsáhlá historický román

Anna Karenina – společenský román

 

Mark Twain vl. jménem Clemens  (1835 – 1910)

Americký kritický realismus

 

První významný americký kritický realista. Měl pouze základní vzdělání , ale vzdělával se jako samouk. Vyučil se tiskaře. Za svůj život vykonával řadu povolání – lodivod, voják, hledač stříbra … podnikl cestu kolem světa.

Dílo:

Dobrodružství Toma Sawyera (sojera), Dobrodružství Huckleberryho Finna (haklberyho) – romány s dětskými hrdiny

U každého autora znát jedno či dvě díla, umět zařadit do období. Neučte se letopočty, nemusíte udávat poznatky z autorova života!

 

Česká literatura 2.pol.19.stol. 

 

 

      30.1.2014    Literarura- téma: česká literatura ve 2.pol.19.století

 

  Společensko – historické pozadí

 

 2.pol.19.stol. je v Rakousko- Uhersku ve znamení rozmachu nového společenského řádu – kapitalismu.Došlo k výrazné změně politické situace( po roce 1848 nastal tzv. Bachův absolutismus „čas za živa pohřbených“ který je spojen s policejními opatřeními, se snahou zlikvidovat český národní život a přináší s sebou úpadek kulturního a národního života. Vznikaly ovšem kulturní iniciativy, které se snažily tomuto stavu čelit. Sem se řadí např. založení deníku Národní listy, vznik časopisů Čas a Lumír, vznik Sokola (tělovýchovná jednota), pěvecké sdružení Hlahol, Umělecká beseda(středisko českých umělců – založil V. Hálek), otevření Prozatímního divadla a započetí stavby Národního divadla.

 

 

 

Výrazným a velmi významným počinem té doby bylo vydání almanachu Máj (1858) – organizátorem byl V. Hálek.

 

Skupina májovci – název mladé generace básníků a prozaiků odvozena právě od názvu almanachu, kterým se veřejně přihlásili k odkazu Karla Hynka Máchy.  K nejdůležitějším rysům jejich programu patřil odvrat od minulosti k přítomnosti, rozhled po evropské kultuře, snaha o zobrazení skutečnosti a uplatnění umělecké svobody.

 

Družina májovců : Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Adolf Hejduk, Karolína Světlá, Jakub Arbes………..  ze starších autorů do almanachu přispěli také Karel Sabina, Božena Němcová a K.J.Erben.

 

 

 

Jan Neruda 1834 – 1891

 

Od dětství žil v Praze na Malé Straně. Navštěvoval německou školu, pak přestoupil na české akademické gymnázium. Začal studovat práva a později filozofii, ale studia nedokončil. Pracoval jako úředník, učitel, novinář a redaktor. Významnou součástí jeho tvorby byly fejetony - (podčárník) je drobný publicistický žánr, který je tištěn pod čarou na dolním okraji stránky – je značně subjektivní.

 

Fejetonů napsal téměř 2 000 a uveřejňovány byly v denním tisku. Podepisoval je trojúhelníkem.

 

Psal prózu i poezii.

 

Básnické sbírky:

 

Hřbitovní kvítí ( je to prvotina, pesimisticky laděná, zaznívá zde sociální kritika a ironie vůči současné společnosti).

 

Knihy veršů – soubor z oddílů –Knihy veršů výpravných – sociální tematika), Knihy veršů lyrických a smíšených intimní- osobní zpovědi básníka), Knihy veršů časových a příležitostných – vlastenecky laděné.

 

Písně kosmické – vztah člověka a kosmu, naděje v lepší budoucnost

 

Balady a romance

 

Prosté motivy

 

Zpěvy páteční

 

Próza:

 

Arabesky- zachycují soudobou Prahu a její obyvatele

 

Povídky malostranské – Malá Strana v době spisovatelova mládí

 

6.2.2014            Literatura        Vítězslav Hálek 1835 – 1874

 

Spisovatel a novinář, redaktor Národních listů. Za svého života byl mnohem více uznáván než jeho přítel J. Neruda. Velkou a stálou inspirací mu byla jeho životní láska a později žena, Dorotka Horáčková.

 

 

 

Dílo: Večerní písně – sb. lyrické poezie, - radost ze života, optimismus, vztah k přírodě

 

          V přírodě – sb. , obraz rodného kraje

 

          Pohádky naší vesnice –drobné epické básně

 

Prózy :   Muzikantská Liduška, Na statku a v chaloupce  ( tematika venkovského života)

 

    Jakub Arbes 1840 – 1914

 

Narozen v Praze, do almanachu Máj přispěl ještě jako studemt gymnázia. Po ukončení studia se věnoval žurnalistice.

 

Dílo: romaneta –( prozaický útvar nevelkého rozsahu, zpracovává dramatický děj, vědecké poznatky, logikou ukazuje, že se záhady dají vysvětlit.)

 

Romaneta: Ďábel na skřipce, Newtonův mozek, Svatý Xaverius …

 

Sociální román: Kandidáti existence

 

  

 

Karolína Světlá: 1830 – 1899   vl. jméno Johana Rottová

 

Pocházela ze zámožné pražské rodiny. Velký vliv na ni mělo dílo B. Němcové. Svůj pseudonym si zvolila podle vsi Světlá pod Ještědem, rodiště svého muže.

 

Stěžejní část díla tvoří vesnické prózy, námětově umístěné právě do Podještědí tzv. ještědské romány.

 

Vesnický román , Kříž u potoka, Frantina, Nemodlenec   

 

čtvrtek :13.2.204

 

Vedle družiny májovců se v 70. -80. letech 19. století literatura diferencuje na dva směry, které reprezentují dvě skupiny – ruchovci a lumírovci. Od sebe se liší svým zaměřením.

 

 

 

Ruchovci – skupina umělců kolem almanachu Ruch (vyšel u příležitosti položení základního kamene k Národnímu divadlu r.1868) – redigoval J. V. Sládek.

 

Pozornost věnovali aktuálním národním a sociálním problémům, usilovali o osvobození české literatury od cizích vlivů. Často jsou označování jako : národní škola.

 

Představitelé:

 

Svatopluk Čech 1846 – 1908

 

Vystudoval práva a krátce se věnoval advokátní praxi. Stal se redaktorem časopisu Květy a věnoval se výhradně literatuře.V jeho díle se projevuje zájem o dobu husitskou, zajímal se i o spol. problémy na venkově a ve městě.

 

Dílo:  veršovaná epopej  Adamité,(epopej-rozsáhlá epická vážná báseň zpravidla historického obsahu)

 

Ve stínu lípy – lyricko- epický cyklus, soubor veselých i vážných příběhů, které si besedníci povídají pod starou lípou

 

Sb. lyrické : Jitřní písně , Nové písně,( politické a vlastenecké básně) Písně otroka ( protirakouský odpor) Satirické prózy, jejichž hrdinou je pražský měšťan, pan Brouček. Kritizuje jimi české maloměšťáctví, zbabělost, bezcharakternost a falešné vlastenectví. Pravý výlet pana Broučka do Měsíce, Nový epochální výlet pana Broučka tentokráte do XV. století  Eliška Krásnohorská - básnířka a kritička, iniciátorka ženského hnutí a překladatelka

 

Napsala libreta k operám Bedřicha Smetany – Hubička, Tajemství,Čertova stěna

 

 Lumírovci- skupina osobností kolem časopisu Lumír( vycházel od r. 1851)

 

                    Časopis redikoval také V. Hálek a později J. V. Sládek. Často přispívali

 

  1. Vrchlický a J. Zeyer

 

Umělecký program: povznést literaturu na světovou úroveň, překládat díla světové literatury,

 

inspirace cizími náměty.

 

Josef Václav Sládek  1845 – 1912

 

Vystudoval gymnázium a přírodní vědy. Sám se musel existenčně zajišťovat. Po studiích odešel do Spojených států, pracoval na farmách jako dělník, při stavbě železnic, jako učitel a redaktor českých novin. Při pobytu se velmi jazykově zdokonalil.      

 

    Literatura -    Pokračování - Sládek   Přeložil 33 Shakespearových dramat.

 

Je autorem poezie pro děti: Zlatý máj, Skřivánčí písně, Zvony a zvonky

 

Jeho básnická prvotina: Básně

 

Světlou stopou, Na prahu ráje, Sluncem a stínem - intimní sbírky

 

Selské písně, České znělky – vlastenectví

 

Jaroslav Vrchlický -1853 – 1912, vl. jménem Emil Frýda-         hlavní představitel lumírovců

 

Po vystudování gymnázia odešel do semináře a později přestoupil na filosof. fakultu.

 

Stal se profesorem na univerzitě v Praze.Vytvořil obsáhlé dílo – více než 80 knih.

 

Psal lyriku, epiku, dramata a také překládal.

 

Lyrické sbírky : Z hlubin, Pouti k Eldorádu, Co život dal, Okna v bouři, Strom života….

 

Tvorba epická…

 

Zlomky epopeje- historický cyklus zachycující vývoj lidstva

 

Selské balady (všímá si skutečných historických událostí

 

Dramatická tvorba:

 

Noc na Karlštejně ( komedie –Karel IV., královna Eliška……)

 

Hippodamie – dramatická trilogie s antickým námětem.( také melodram Zd. Fibicha)

 

(melodram – text doprovázený hudbou)

 

Překladatelská činnost:

 

Překládal z angličtiny, španělštiny

 

  Julius Zeyer 1841 – 1901

 

-         psal prózu i poezii

 

-         Náměty čerpal hlavně z minulosti př.“ Vyšehrad,

 

-         Na motivy starofrancouzské skladby napsal Román o věčném přátelství Amise a Amila

 

-         Radúz a Mahulena – romantická scénická pohádka doprovázená hudbou Josefa Suka

 

 

 

 

Slovní druhy :

 ohebné X neohebné

 ohebné - skloňujeme nebo časujeme

 skloňování: koncovka se mění s pádem - podst. jména, příd. jména, zájmena, číslovky

 časování - koncovka se mění s osobou - slovesa 

   Podstatná jména: skloňujeme podle příslušných vzorů - tři rody: mužský , ženský, střední

!  některá podstatná jména rodu mužského kolísají mezi vzory životnými a neživotnými : ledoborce X ledoborci, ukazateleX ukazatelé, mikrobyX mikroby, slanečky X slanečci

  některá podst. jména rodu mužského označující živé osoby či zvířata se skloňují podle neživotného vzoru HRAD - lid, dav, zástup ( Zástupy stály.)

! některá podstatná jména označující neživé věci se skloňují podle životného vzoru - PÁN ( sněhulák, bubák, strašák..)

!  podstataná jména - lidičky, rodiče, koně mají shodu podmětu s přísudkem jako životná podstatná jména : Lidičky stáli. 

 !  některá púodstatná jména rodu ženského kolísají mezi vzory - píseň a kost ( lodě i lodi)

! podstatná jména stř. rodu zakončená na -ko, -ho,- cho mají v 6. páděmn. čísla obvykle koncovku  - ách (políčkách,) 

 Podst. jména - úpomnožná, hromadná, látková

 

- většina podst. jmen má tvary pro číslo jednotné i množné

 Pomnožná - mají pouze tvary čísla množného. Pojí se s číslovkou druhovou. ty patery kalhoty, troje dveře, dvoje housle, Pardubice, vrata, ústa ....... 

 Podst. jména hromadná : mají tvary jednotného čísla, označují více věcí téhož druhu : bývají tvořena příponou -í, -stvo, -ctvo, - oví, - ina  př.: rolnictvo, dubina, stromoví, kamení ......

Látková - tvarem čísla jednotného označují látku bez ohledu na množství př.: voda mouka ..... 

( pozor  dvě vody -dva druhy vod, nebo dvě lahve)

 Podstatná jména konkrétní X abstraktní

 Konkrétní - označují kteroukoliv osobu, zvíře a věc  ( obecná město, kočka, matka)

 Abstraktní - označují vlastnosti, děje a vztahy (srděčnost, láska, přátelství...) 

Některá podstatná jména mají význam konkrétní i abstraktní př.: psaní -dopis i  oči, uši - očí, uší, očím uším, oči, uši, očích, uších,očima, ušima ! k

činnost, vláda - osoby i činnost) 

 Podstatná jména označující části těla - oči, uši, ruce, nohy, kolena, ramena prsa

koncovky přídavného jména, zájmena a číslovky se v 7. pádě množ. čísla přizpůsobují koncovce podst. jména  př.: s dlouhýma ušima, mezi čtyřma očima... 

 

    Přídavná jména  :

       - vyjadřují vlastnosti podst. jmen nebo je blíže určují, jsou to ohebné slovní druhy.

   ptáme se otázkou: jaký, který, čí?

    Tři druhy příd. jmen - tvrdá, měkká, přivlastňovací

     Tvrdá - mají v 1.-p. č.j. tři koncovky protvary jednotlivých rodů:   -ý, -á,-é

       Měkká - mají v 1.p.č.j. ve všech rodech stejnou koncovku:  - í

      přivlastňovací - tvoří se od podst. jmen označujících osobu či zvíře . př. otcův kabát, Alíkův štěkot.....

      mají přípony  -ův, ova, -ovo

                               - in, -ina, -ino 

    !  Pozor - rozlišuj přídavná jména přivlastňovací a podst. jména   : Karlovi bratři ( čí?) X  jdu ke Karlovi.

    Stupňování příd. jmen:

         většina příd. jmen může vyjadřovat trojí míru vlastnosti- můžeme je stupňovat.

        1. st.                                              2. st.                                                                3. st.

                                                 přípona - ější, - ejší, - ší, - í                                 předpona nej   + 2. st.

         ! Nepravidelné stupňování : dobrý - lepší,    zlý - horší,    velký - větší,    malý - menší, 

      Jmenné tvary příd.jmen:

           - některá přídavná jménatvrdá mají v 1. a 4. pádě také tvary jmenné ( vedle složených)

             1.p.č.j.                         rod. mužský - zdráv                                       rod ženský  - zdráva               rod stř.  - zdrávo

             1.p.č.mn.                                           zdrávi (ti muži)                                              zdrávy (ty ženy)                zdráva ( ta děcka)  

                                                                       zdrávy ( ty -neživ) 

             4. p.č.mn.                                           zdrávy (ty) Viděl chlapce běhat bosy.          zdrávy ( ty)                      zdráva ( ta)

              Jmenné tvary se používají v přísudku jmenném se sponou a v doplňku.Př: Chlapci jsou zdrávi. Dívky jsou zdrávy.  

               (doplněk- Chlapec se cítil zdráv.) 

 

   !  přídavné jméno rád, ráda, rádo  - má pouze tvary jmenné !

 

          Zájmena -

         sama neoznačují název osoby věci nebo vlastnosti, jen zastupují podst. a příd. jména nebo na ně ukazují . Jsou

         ohebným slovním druhem. Určujeme u nich druh, pád,  číslo a u některých rod.

         Rozeznáváme druhy zájmen:  osobní, přivlastňovací, ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá,záporná, vymezovací 

         Osobní: označují 1.,2.,3. osobu čísla jednotného a množného: já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona a zvratné se 

         Přivlastňovací: přivlastňují první, druhé nebo třetí osobě - můj, tvůj, náš, váš, jeho ,její, jejich a zvratné svůj 

         Ukazovací: ukazují na určitou osobu, zvíře, věc nebo vlastnost - ten, ta, to, tento, tenhle, onen, takový 

         Tázací: tážeme se na osobu, věc nebo vlastnost, stojí na začátku (uvozuje) věty tázací- kdo? co? jaký? který? čí? 

         Vztažná: připojují k sobě věty v souvětí- kdo, co, jaký, který, čí, jenž

         Neurčitá: neurčují blíže, o kom  nebo o čem je řeč, nebo to určují jen obecně- někdo, něco, některý, něčí, leckdo, lecco,

          leckterý ,ledakdo,  kdokoli, kdosi, cosi, kterýsi 

          Záporná: popírají existenci osoby, věci nebo vlastnosti - nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný

          Vymezovací: jsou zájmena, kterými se vymezuje totožnost,individuálnost nebo úplnost označované skutečnosti-

           týž / tentýž, sám, každý, všechen 

         Skloňování zájmen ten, náš (váš)

           4.p. tu naši x 2.,3.,6.p. té naší ( u vzoru náš je  krátké   i  tam, kde je u vzoru ten samohláskakrátká nebo ě),

             7.p.č.mn. -   těmi našimi)

             podle vzoru ten se skloňují ukazovací zájmena tento, tenhle, onen

             podle vzoru ten se skloňuje zájmeno kdo  (někdo, kdosi, ledakdo, nikdo ....) rozdíl je v 7. p. - tím, ale kým

             podle vzoru náš se skloňuje zájmeno co  (něco,cosi, ledaco, nic.....), ve 4.pádě má zájmeno co i tvar nač, zač, oč. 

 

                Zájmena vztažná 

                Skloňování vztažného zájmena jenž, jež, jež 

                                    mužský                          ženský                        střední

               1.p.        jenž   (chlapec)                      jež   (dívka)               jež ( děvče)

                2.p        jehož                                      jíž                             jehož

               3.p          jemuž                                    jíž                              jemuž

               4.p          jehož, jejž (chlapec)              již                              jež

                             jejž   (les)

              6.p          (o) němž                                (o)   níž                    (o)  němž 

              7.p          jímž                                          jíž                             jímž

                            množné číslo:

              1.p            již (chlapci)                           jež (dívky)                 jež (děvčata) 

                               jež  ( lesy) 

              2.p.                                                           jichž

              3.p.                                                           jimž

              4.p.                                                           jež

              6.p.                                                    (o)   nichž

              7.p                                                            jimiž 

  !  Po předložkách je na začátku tvarů zájmena jenž (jež, jež)   n - jako u zájmen on (ona, ono) 

              Číslovky

   - jsou slova vyjadřující počet, pořadí množství druhů, kolikrát se něco vyskytuje

             :- rozlišujeme číslovky určité a neurčité

               Druhy číslovek - základní, řadové, druhové, násobné

               Základní - kolik?       řadová  -  kolikátý?    druhová -   kolikerý?, kolikery ?      násobná  - kolikrát? kolikanásobný?     

               ! Tečku píšeme za číslovkami řadovými  (24.října), nepíšeme za letopočtem ( rok 2019) za datem ve zlomku ( 24/11)

               je-li číslovka za stránkou, kapitolou, cvičením ( str. 21)    !

               Skloňování :

              1.p. a 4.p.         dvě, obě, dva, oba

              2.p. a 6.p.         dvou, obou

              3.p. a 7.p.         dvěma, oběma

              jeden - podle vzoru ten

              tři, čtyři - podle vzoru kost (2.p. tří, třech - hovorové., čtyř, čtyřech - hovorové, 7.p. třemi, čtyřmi)

              pět ( až 99)- má jen tvary pět, pět -i,

              sto ( město i nesklonné), tisíc ( stroj)  milion ( hrad)   

              Psaní: 21 - dvacet jedna (chlapců), jedenadvacet (chlapců), dvacet jeden (chlapec)

950   - devět set padesát

     !!! Pamatuj - 24 - pokud čteme nejdříve desítky a poté jednotky, zapisujeme je jako dvě slova        dvacet čtyři

                                 - 24 - pokud čteme nejdříve jednotky a poté desítky, zapisujeme jako jedno slovo         čtyřiadvacet

 

     Slovesa

                - jsou slova, která vyjadřují děj, tj. činnost, stav, změnu stavu

                - jsou slova ohebná, časují se

                  Určujeme u nich : osobu, číslo, (tři osoby pro jednotné a množné číslo),  způsob ( oznamovací, rozkazovací,podmiňovací),

                 u oznamovacíhozpůsob  čas (minulý, přítomný, budoucí) 

                  rozlišujeme:

                - slovesný tvar určitý ( může vyjádřit osobu a číslo)

                -  slovesný tvar neurčitý ( nemůže vyjádřit osobu a číslo - infinitiv, příčestí činné)

                - slovesný tvar jednoduchý - je vyjádřen jedním slovem : spí, směje se, lež, směj se,

                - slovesný tvar složený - je vyjádřen dvěmy nebo více slovy - smál jsem se, přáli bychom si, odešel jsem....

                !!! všechny tvary sloves v minulém čase jsou složené - stál, stáli 

-  slovesné tvary zakončené na -l, -la, -lo, -li,-ly,- la se nazývají příčestí minulé 

Základní informace o škole

Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004

Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 je součástí výchovně vzdělávací soustavy, k 1.9.1996 byla zařazena do sítě škol pod IZO 102 006 431. Od 1.7.2001 přešla do právní subjektivity.
Poskytuje základní vzdělání, zabezpečuje rozumovou výchovu v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie. Dále poskytuje mravní, pracovní, zdravotní, tělesnou a ekologickou výchovu.
Velký význam přikládá výchově ke zdravému životnímu stylu a prevenci problémů působených návykovými látkami. Připravuje žáky na praktický život a další studium.
Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 má 9 ročníků – 1.stupeň tvořený 1.-5.ročníkem, druhý stupeň tvořený 6.-9.ročníkem, školní družinu a školní klub,školní jídelnu a technicko-ekonomický úsek.