Český jazyk, ruský jazyk (Hladíková)

Výukové materiály na virové prázdniny

 

 

 

lehoučké diktátky na říjen 

střelhb__tě v__běhl, paní b__tná, nový b__čík, nesl__šně se pl__ží, v__m__tat ďábla, v__v__klaný zub, v__sm__čit podlahu, s__pký sníh, v__m__k na hrazdě, 

Po__pisov_ vzor, jednat be__úspěšně, ro__čilený člověk, novinov__ vý__třižek, krátká ro__cvička, výko___ý stroj, skleně___á váza, kame___á zí__ka, na___průměrná spotřeba,   jele__í stopa, ro___třepená po___šívka, ___levněné  __boží, odpoled___í přestá__ka, poseka__ý trá__ník, dlouhé ne__ty, bílý sní___, ra__é brambory

Cestovali jsme vi/ysutou lanovkou. Setkali jsme se s ví/ýtězi oli/ympi/yády. Zbi/yněk přijel S/superbem. Vezmeme si bezú/ůročnou pú/ůjčku. Letošní V/velikonoce s/ztrávíme u babič/ččiny sestry v P/plané U/u M/mriánských L/lázní. Pojedeme z/s P/prahy do Č/českýchB/budějovic. Cestující se vrátili nabi/yti neobi/yčejnými dojmy. S/Ztížností se zabí/ýval O/obecní Ú/úřad v  Ú/újezdě. Poletím tam s/z tebou nebo bez tebe. Bolí mě vi/yvi/yklaný zub. Zapomě/něl doma ú/ůkol. Včera jsme mohli vi/ydět zatmě/nění S/slunce. Vezměte si přezú/ůvky s sebou/sebou.

Krab?ýí maso je velmi chutné.  Špičkov?íý tenisov?íý hráči létají od turnaje k turnaji.  Nebýt brankářov?ýích rychlých zásahů, byla by porážka ještě vyšší.  Amperov?yi a Faradayov?iy objevy položily základ k vynálezu elektromotoru.  Můj bratr i já jsme kytarov?íým?yi nadšenci.   Bachov?iy synové se také stali hudebními skladateli. Mezi ryb?ýím avepřov?ýím tukem je z hlediska zdravé výživy velký rozdíl.  Goril?ýí samec házel zbytky jídla po návštěvnících. Benzinov?ýí motor má karburátor, naftov?ýí motor má vstřikovací čerpadlo.  Želv?ýí vejce byla významnou součástí stravy tzv. mořských národů.  S nov?íým strojov?ýím vybavením a automobilov?íým parkem se zisky společnosti ještě zvýší.  Keplerov?yi zákony o pohybu planet navázaly na poznatky Koperníkov?yi.  Sob?íý stáda putovala tundrou. Pav?ýí pera sloužila k ozdobě dámských klobouků.  Domorodci si stavějí obydlí z palmov?ýích listů.  Koz?ýí mléko je chudé na tuky. 

Září 2013, čerpáno z www.ewa.cz

Kluk se ob?iyčejně začínal prát, ale nakonec b?iyl obv?yikle b?yit. V?íýstava se nám vel?yice l?íýb?yila. M?yisl?yivna měla novou om?íýtku. S?yirov?iynka je chutná houba, která se může jíst i zas?iyrova. V?iyv?iyklaný zub konečně v?yipadl. Ob?iylí je třeba dobře uml?íýt. Rána rychle zas?yichala. Na os?yice seděl s?ýíček. Mateřídouška patří mez?iy p?iyskaté rostl?iyny. Zb?iyla nám m?iylá vzpom?ýínka. Koncem pros?iynce začíná opět přib?íývat dne a ub?íývat noci. Zdraví a l?íýbá Vás Vaše L?ýída. Ps?ýík se sv?yinul do klub?íýčka. P?yití l?iyhových nápojů je nezdravé. Teta z?íýskala m?íýsto jako m?iyčka nádobí. Mas?iytá strava je s?iytá. Budeš se muset v?ýíc zab?ýívat učením. Na v?yiv?ýíšeném místě stál zámek. V?íýce přem?ýíšlej, než začneš jednat. Slamníky b?yily ušity z p?iytlov?iyny. Holenní kost je s?yilnější než l?ýítková. V?iyzval jsem ho, aby m?yi to v?iysvětl?iyl, ale o n mě odb?iyl. Oči slep?ýíše jsou mal?yičké a nenápadné. 

5) 4. 4.  2011                          Souvětí k rozboru

  1. Pro přímý útok na kamenné hradby hledají velitelé dobrovolníky, a proto se hlásí především mladíci, protože neznají nebezpečí, jež při útoku nad nimi visí.

  2. Ač z dálky bylo vidět louky, pole, vesnice a starý les, táhnoucí se po úbočích hory, nepoznala Marie ta milá místa, kde prožila své dávné dětství.

  3. Nikdo z nás sice určitě nevěděl, jestli jsme zase něco neprovedli, ale to nebylo moc důležité, protože kolikrát toho vedoucí věděl víc, než jsme si mysleli.

  4. Zatímco se vojáci stahovali z hor do údolí, jednotky nepřátel si už připravovaly těžké zbraně i tanky, aby zasáhly proti těm, kteří se jim postavili na odpor.

  5. Najednou přišel babičce list z Vídně od nejstarší dcery, v něm jí vědomost dávala, že manžel její službu přijal u jedné kněžny, která má velké panství v Čechách nedaleko pohorské vesničky, kde babička bydlí.

  6. S námahou otevřel oči a viděl, jak jeden voják láme desátníkovu bedničku a kousky dřeva nakládá do kamen.

  7. Na kamenech na kraji lesa seděly veliké mouchy a kolem nich poletovali žluťáskové a babočky tak bezstarostně, jako by ani nevěděli, že několik kroků od nich pobíhají po stromech čilí mravenci, kteří se včera a dnes probudili ze spánku.

  8. Vím, že se zajímáte o cizí literaturu a že se s ní snažíte seznámit české čtenáře, a proto vám doporučuji tuto zajímavou práci, která obsahuje příspěvky k otázkám překládání.

  9. Pozoroval malého chlapce, jak si hraje s míčem, a viděl, že s ním zacházel tak obratně, až to každého udivovalo.

  10. Byly jich u mne desítky, všichni se ptali, co si myslím o novém knížeti, a mně bylo neobyčejně trapné opakovat pořád dokola týž výklad, neboť mi nepřipadal moc originální.

4)   3. 1. 2011                          témata slohových prací

  1. třída
    Kouzelná hokejka (vypravování)
    Trpaslík z velké zahrady a jeho nový recept  (vypravování)
    Vynalezl jsem stroj času (vypravování)
  2. třída
    Pyšné tričko (charakteristika uvnitř jednoduchého vypravování)
    O žárovce a její duši (charakteristika uvnitř jednoduchého vypravování)
    Takové normální zkoušení (vypravování)

  3. třída
    Má první hodina tance (vypravování)
    Grafitti- umění, nebo vandalismus? (úvaha)
    Pyšné tričko (charakteristika uvnitř jednoduchého vypravování)
    Jak klokani zabydleli svět -pocta Filipu Tatýrkovi (libovolný styl, např. úvaha, vypravování...)

3)....procvičování před čtvrtletkou... 25. 10. 2010

  1. doplňovačky
    mě-mně
    Pomlouvají........  za mými zády,  ale nikdy............ neřeknou, co jim na..............  vadí. Než jsem se dostala ke stolu, zbyl na..........  poslední kousek pizzy.
    Na..........  nekoukejte, snad o.................  nepochybujete! Ta kytice na stole nebude pro................. , každý o................  ví, že mám alergii na pyl.
    ........... se víc líbí Tomáš, ale stojí o.................  jeho mladší bratr Michal. Jsme si se sestrou velice blízké, nikdy by o.................  neřekla křivé slovo.
    O................  se neboj,................  jen tak něco nevyleká.....................  se prostě nelíbí, když se nade...............  někdo povyšuje.
    Neboj, ........... se můžeš svěřit, tvé tajemství je u ............. v bezpečí.

i-y
V......taly jsme se, jako bychom se nev....děly roky.
Nes....čkuj a raději v....mysli, jak se z té sv....zelné s...tuace dostat.
Časem si na jeho l....chotky tak zv...kla, že už se při nich ani stydlivě
nep...řila.
Každý den p...ji kozí s...rovátku, abych pos...lil
svůj imunitní s...stém.
Nechal si v...budovat novou koupelnu, nesměla chybět ani
vana s v....řivkou.
Jedinou s...rkou málem podpálil cel... les.
Láďa všude platil za zav...lého odpůrce všech dívek a žen, ale brz... došlo i na něho...
V...klá se mi zub, mus...m zajít k zubaři.

Rozhodněte, zda do prázdných políček patří velké, nebo malé písmeno. Zakroužkujte správné řešení

Rozsáhlá povídka B..b..abička začíná v okamžiku, kdy se do r..R..odiny
P..p..anklových stěhuje matka paní domu.
Bydlím v u..U..lici p..P..od h..H..rušněmi, což je kousek od J..j..iráskova M..m..ostu.
Se sestrou l..L..ucií jsme vystoupily v pořadu
r..R..ozjezdy P..p..ro h..H..vězdy, který nakonec vyhrál sympatický
M..m..oravák, jenž zapěl H..h..ello, D..d..olly - píseň, kterou
nezapomenutelně nazpíval l..L..uis A..a..rmstrong.
Slíbila, že napíše, ale neozvala už se ani na v..V..elikonoce.
Jsem Iinženýr K..k..rálík!
Ugrilovala mu maso - údajně b..B..iokuře, ale ve skutečnosti šlo
o brojlera z a..A..sijského v..V..elkochovu.
Zahajovací proslov J..j..eho m..M..agnificence O..o..ldřicha
H..h..otovsona na p..P..romoci e..E..lektrotechnické
F..f..akulty v P..p..lzni některé přítomné dojal až k slzám.

Do prázdných políček dopňte jednoduché či zdvojené hlásky - n, z, k a jiné...

Prosím tě o nestra....ý názor jakožto nestra......íka.
Nejkvalitnějšími oleji jsou pa.....enské, tedy lisované za stude.......a.
On byl můj prv.....í, jediečný a jedi....ý...
Nesnáším ra.....í vstává.....í, vždy bývám v pokušení prohodit budík oke......ím rámem.
Povečeřeli celozr......ou rýži uvařenou do mě......a a salát z ra.....é mrkve.
Dnes jsem byla ve škole zkouše......á, bohužel na nemožné téma přísudku jme.....ého se spo.....ou, takže jsem přiroze.....ě nezaperlila.
Babiin výraz byl velice rolobený, patrě jsem zase něco provedl.
Jeho nejmilejší aktivní či........ostí bylo vzpírání pů.....itrů piva, na jiný sport se věru nezmohl.

  1. Zařaď k útvarům českého jazyka

Dé móku ze mléna na vozék.
Votevř to vokno, hele!
Kuli tobě sem to nemoh stihnout ani za tejden.
Příslušníci českého národa používají k vzájemnému dorozumívání český jazyk.
Hani nápad, Hanýžko moja!

  1. Vyjmenuj základní složky jazykovědy, především pak mluvnice
    4. Napiš párovou souhlásku(z hlediska znělost)

b-........., š.........., t................., g............, z..................

  1. podtrhni souhláskovou skupinu, v níž došlo ke spodobě znělosti
    rozkvetlé chudobky, zpěvaví ptáci, vztažná zájmena, vzpomínak na dětská léta, neshodný přívlastek, kresba tužkou
  2. Urči, zda se jedná o otázku zjišťovací, či doplňovací
    Kolik je ti let?
    Je zítra volno?
    rozumíš v češtině úplně všemu?
    S kým půjdeš zítra do kina?
  3. Podtrhni kořen slova
    PODCHODY, ZÁVODNÍK, NÁSTROJOVÝ, NEJMLADŠÍ, NEUDĚLALI
  4. Urči slovní druhy číslicí, vypiš podstatná jména a urči jmenné kategorie, vypiš sloveso a urči slovesné kategorie

HLUBOKÉ PRALESY POKRÝVAJÍCÍ V MINULOSTI NAŠE ÚZEMÍ JIŽ DÁVNO POSTOUPILY SVÉ MÍSTO POLÍM A LESŮM.

  1. podtrhni podmět a přísudek
    Hajný v lesním chládku poslouchal zpěv ptactva.
    V závodní jídelně si Karel právě odnášel od okénka tác s jídlem. Hrát v Národním divadle je touhou a přáním každého herce. Z půdy se ozývalo hlasité buch buch.
    Jeníček a Mařenka začali sbírat jahody, když tu někdo v křoví zachrochtal. Rozbil sis pořádně nos. Zítra musíme jít k lékaři.
    V kuchyni mi měsíční svit umožnil najít zápalky a svíčku. Někdo to už nevydržel!
  2. Určete větné členy (zkratkami)

Na lavici u domu dlouho ležely zrezavělé zahradnické nůžky.

Naše kuchařka na něho přísně hleděla.

Ve skulině mezi stromy zasvítily krátce ostříhané prošedivělé vlasy našeho milého dědečka.

Výsledek mého snažení byl velice zdařilý.

  1. Urči druh vět vedlejších

Petr pozdravil, jak se sluší a patří.
Vzkázal nám, ať se hodně učíme.
Bála jsem se, že mi v ničem neporozumí.
Není takový, za jakého jej spolužáci pokládají.
Uviděl jsem jednou Tomáše, jak se vyklání z okna.
Uviděl jsem, jak se Tomáš vyklání z okna.

  1. Napiš věty vedlejší

Vzala jsem si svetr,...........................................................přípustková
Vzala bych si svetr.............................................................podmínková
Vzala jsem si svetr,...........................................................účelová
Vzala jsem si svetr,............................................................příčinná
Vzala jsem si svetr,............................................................přívlastková

  1. Urči poměry VH-VH

Požár se rychle šířil, neboť vál vítr.
Znám Prahu dobře, vždyť jsem tam vyrostla.
Nohy mě sice bolely, ale vyrazil jsem na pochod.
Nevím, ba nechci vědět o ničem.
Buď si tiše povídejte, nebo si čtěte.
Nepřišel do školy, a proto se s ním setkám až zítra.
Ani lísteček se nepohnul, ani ptáček nezazpíval.

  1. Spojte věty v poměru příčinném (důsledkovém)
    Nikdo ho neviděl. Na šachtě byl poplach.
    Udělala se mlha. Museli jsme jet krokem.
  2. Graf vět v souvětí

Byl to ten chlapec, který včera vypravoval, že přišla velká vánice a auta zapadla až po okénka.


Na prahu domu mě uvítala Mirkova maminka a řekla, že mohu jít dál, protože mají skvělé buchty.

Tyhle dva jezevčíky máme stále, ale vyprávět vám o nich nebudu, jelikož bychom se nedostali k jádru pudla, které je úplně jinde.

Zjistili jsme, že už nemůžeme jít dále, jelikož cesta začala být neschůdná.


  1. Zařaď jazyky (ger., rom.,slovanské, pobaltské)

němčina, slovinština, ruština, rétorománština, lotyština, chorvatština, ruština, italština, bulharština, angličtina..

  1. co je metafora, co metonymie, uveď příklady

  2. Uveď slovo nadřazené k : lípa, smrk, olše...............................
    3 slova podřazená k:  savec.................................................
  3. uveď český ekvivalent

computer
absolutně
minimální
export
kvalita
aparát
automatický

2..........28. 9. 2010

1) Doplň

Do prázdných polí doplňte příslušná zájmena - mě, mně

Přísně na ........ukázala svým kostnatým prstem.
V tu chvíli by se ve....... krve nedořezal.
Měla jsem pocit, že se všichni smějí jenom ........., že se na........ všichni dívají.
K Valentýnu pro......... měl velmi originální dárek - seskok padákem...
Další schůze probíhala stylem o........ beze ...... 
Kdo se ke...... přiblíží, se zlou se potáže.
U........ doma jste vždy vítáni, přátelé!
Hleděla skrze...... , jako bych byl vzduch.
Je to tvoje věc, ale....... se ta tvá dívka zkrátka nezamlouvá, synu.

2) Urči větné členy a slovní druhy

PŘÍSNĚ NA NĚHO UKÁZALA SVÝM DLOUHÝM KOSTNATÝM PRSTEM SE ZLATÝM PRSTÝNKEM.

3) ZAKRESLI GRAF SOUVĚTÍ

Měla jsem pocit, že se všichni smějí jenom jemu, že se na něj všichni dívají, protože on se červenal, jako by nikdy nebyl na přímé pohledy zvyklý.

1......... 13. 9. 2010

1) URČI VĚTNÉ ČLENY

Ze zašpiněných okýnek našeho auta se děti namáhavě dívaly na mlhový opar pšeničných polí.


Klidný podvečer se náhle rozezvučel cinkavými zvuky blížícího se starodávného hasičského auta.


Za našimi humny se schovává v jeskyni čtyřhlavá zelená saň.

2) URČI VĚTY VEDLEJŠÍ

Nevím, proč se zlobí.
Ačkoliv nic nevím, bojuji.
Kdo ví, přihlásí se.
Nerozuměl žertu, protože nejedl vtipnou kaši.
Nebyl nikdy takový, za jakého ho pokládali ve třídě.
Půjdu, kam mě nohy ponesou.

3) ZAKRESLI GRAF

Měsíc po začátku školního roku ovládlo žáky ovzduší strachu, zda se vyrovnají s velkým náporem učiva, kterého ve všech předmětech stále přibývalo, a zda dosáhnou na dobré výsledky.

Žáky, kteří dosud nedávali najevo, zda se hodlají více učit, a dělali jen tu nejnutnější práci, učitelé nutí, aby přitvrdili ve své píli.

13).....12. 4. 2010

  1. Urči věty vedlejší:

Mával levicí, jako by smazával otázku.
Naše strava je bílkovinami bohatá, nemluvíme-li o chudých krajích.
Vespazián se řídil zásadou, že císař má umírat stoje.
Housátka byla, jako bys je pozlatil.
Jirka šel do střediska, protože ho bolel zub.
Jirka šel do střediska, aby mu lékař zaplomboval zub.
Kdyby tě zub ještě bolel, jdi do střediska.
Ačkoli ho zub bolel, Jirka do střediska nešel.
Vtom ho napadlo něco veselého, poněvadž se pousmál pod vousy.
Kdo chtěl víc, nemá nic.
Čím víc na to myslím, tím víc se bojím.
Mluvil tak rychle, až se zajíkal.
Nebyla nikdy taková, za jakou ji pokládali.

  1. Urči větné členy, osmáci zakreslí i graf:

Na mém novém sešitě se včera objevila veliká kapka modrého inkoustu.

Školní počítače se nacházejí v prvním patře školy. 

Základní informace o škole

Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004

Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 je součástí výchovně vzdělávací soustavy, k 1.9.1996 byla zařazena do sítě škol pod IZO 102 006 431. Od 1.7.2001 přešla do právní subjektivity.
Poskytuje základní vzdělání, zabezpečuje rozumovou výchovu v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie. Dále poskytuje mravní, pracovní, zdravotní, tělesnou a ekologickou výchovu.
Velký význam přikládá výchově ke zdravému životnímu stylu a prevenci problémů působených návykovými látkami. Připravuje žáky na praktický život a další studium.
Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 má 9 ročníků – 1.stupeň tvořený 1.-5.ročníkem, druhý stupeň tvořený 6.-9.ročníkem, školní družinu a školní klub,školní jídelnu a technicko-ekonomický úsek.

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.